Ως υπήκοος κράτους μέλους της ΕΕ, εάν αρρωστήσετε στο ταξίδι σας, δικαιούστε υγειονομική περίθαλψη δωρεάν ή με μειωμένο κόστος. Ενημερωθείτε για το πώς η Ευρωπαϊκή Κάρτα Ασφάλισης Ασθενείας διευκολύνει την πρόσβασή σας σε υγειονομική περίθαλψη. Πριν από την αναχώρησή σας, ελέγξτε την ποιότητα των υδάτων κολύμβησης ή τα επίπεδα του όζοντος στην χώρα προορισμού σας και επιλέξτε τα αντηλιακά προϊόντα που θα πάρετε μαζί σας..

Πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη

Ως υπήκοος κράτους μέλους της ΕΕ, αν αρρωστήσετε ξαφνικά ή πάθετε κάποιο ατύχημα κατά το ταξίδι σας σε οποιαδήποτε χώρα της ΕΕ, την Ελβετία, την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία, έχετε πρόσβαση σε υγειονομική περίθαλψη δωρεάν ή με μειωμένο κόστος. Μόνον η δημόσια περίθαλψη που προσφέρει το συγκεκριμένο κράτος περιλαμβάνεται στο σύστημα αυτό ενώ κάθε χώρα έχει τους δικούς της κανόνες παροχής της δημόσιας περίθαλψης. Σε ορισμένες χώρες η περίθαλψη είναι δωρεάν, σε άλλες χώρες πληρώνετε μέρος των δαπανών, ενώ σε άλλες πρέπει να πληρώσετε όλα τα έξοδα και στη συνέχεια να υποβάλετε αίτηση για την επιστροφή τους. Για τον λόγο αυτό, θα πρέπει να κρατάτε όλους τους λογαριασμούς, τις ιατρικές συνταγές και τις αποδείξεις.
Η Eυρωπαϊκή κάρτα ασφάλισης ασθενείας απλουστεύει τις διαδικασίες, μειώνει τη γραφειοκρατία και συμβάλλει στην επιτάχυνση της επιστροφής των ιατρικών εξόδων. Αν δεν έχετε ακόμη προμηθευτεί την κάρτα αυτή, μπορείτε να την ζητήσετε από την αρμόδια υπηρεσία κοινωνικής ασφάλισης ή το ταμείο υγείας του τόπου σας.  Ορισμένες χώρες ενσωματώνουν την ευρωπαϊκή κάρτα στην πίσω πλευρά της εθνικής τους κάρτας ασφάλισης, ενώ άλλες εκδίδουν ξεχωριστή κάρτα.

Η Ευρωπαϊκή Κάρτα Ασφάλισης Ασθένειας

Η Ευρωπαϊκή Κάρτα Ασφάλισης Ασθένειας διευκολύνει τα άτομα από τα 27 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς και από την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν, τη Νορβηγία και την Ελβετία να έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης στη διάρκεια προσωρινών επισκέψεων στο εξωτερικό.
Συνεπώς, αν πρόκειται να φύγετε για διακοπές, επαγγελματικό ταξίδι ή σύντομη ανάπαυλα ή έχετε σκοπό να σπουδάσετε στο εξωτερικό, βεβαιωθείτε ότι έχετε αποκτήσει μια κάρτα. Με αυτόν τον τρόπο θα εξοικονομήσετε χρόνο, φασαρία και χρήματα αν αρρωστήσετε ή τραυματιστείτε ενώ βρίσκεστε στο εξωτερικό.
Ποια είναι τα πρακτικά οφέλη της κάρτας;
Η κάρτα εξασφαλίζει ότι θα έχετε την ίδια πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη του δημόσιου τομέα (π.χ. έναν γιατρό, ένα φαρμακείο, ένα νοσοκομείο ή ένα κέντρο υγειονομικής περίθαλψης) με τους υπηκόους της χώρας την οποία επισκέπτεστε. Εάν πρέπει να λάβετε ιατρική φροντίδα σε μια χώρα που επιβάλλει χρεώσεις για την υγειονομική περίθαλψη, θα αποζημιωθείτε είτε αμέσως είτε μετά την επιστροφή σας στη χώρα σας. Το σκεπτικό είναι να σας προσφερθεί η περίθαλψη που χρειάζεστε ώστε να μπορέσετε να συνεχίσετε την παραμονή σας.
Ωστόσο, είναι σημαντικό να θυμάστε ότι η κάρτα δεν καλύπτει τα έξοδα υγειονομικής περίθαλψής σας ενώ είστε στο εξωτερικό αν ταξιδεύετε με σκοπό τη θεραπευτική αγωγή για ασθένεια ή τραύμα που είχατε προτού ταξιδέψετε. Επίσης, η κάρτα δεν σας καλύπτει για φορείς παροχής υγειονομικής περίθαλψης του ιδιωτικού τομέα.

Έχει αναφερθεί ότι ορισμένοι δικτυακοί τόποι προσφέρουν την Ευρωπαϊκή Κάρτα Ασφάλισης Ασθένειας έναντι χρημάτων. Να θυμάστε ότι η κάρτα διατίθεται δωρεάν από τον τοπικό φορέα ασφάλισης ασθένειας

Ασφάλιση ταξιδιού

Θα ήταν ενδεχομένως καλό να ασφαλιστείτε για το ταξίδι σας καθώς λίγες μόνο χώρες της ΕΕ καταβάλλουν όλα τα έξοδα υγειονομικής περίθαλψης. Τυχόν ασθένεια ή ατύχημα στο εξωτερικό μπορεί να συνεπάγεται επιπλέον έξοδα μετακίνησης, στέγασης ή επαναπατρισμού, για τα οποία θα θέλατε να είστε ασφαλισμένοι.
Φάρμακα
Εάν χρησιμοποιείτε ειδικά φάρμακα που χορηγούνται κατόπιν ιατρικής συνταγής να έχετε μαζί σας τη συνταγή. Να μην υπερβαίνετε τις ποσότητες που χρειάζεστε για προσωπική χρήση κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, δεδομένου ότι οι μεγάλες ποσότητες φαρμάκων μπορούν να προκαλέσουν υπόνοιες.

Εμβόλια

Δεν υπάρχει γενικά καμία υποχρέωση εμβολιασμού όταν ταξιδεύετε σε κράτος μέλος της ΕΕ. Ωστόσο, σε μερικά από τα υπερπόντια εδάφη των κρατών μελών της ΕΕ, ορισμένοι εμβολιασμοί είναι υποχρεωτικοί ή συνιστώνται. Πριν από το ταξίδι σας ενημερωθείτε σχετικά από το γιατρό σας ή επισκεφθείτε τον δικτυακό τόπο της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας .

Ύδατα κολύμβησης

Σε ολόκληρη την ΕΕ, ισχύουν αυστηρές προδιαγραφές για τα ύδατα κολύμβησης. Ετήσια έκθεση της Επιτροπής παρέχει στους ταξιδιώτες χρήσιμες πληροφορίες για την ποιότητα των υδάτων κολύμβησης, τόσο των παράκτιων όσο και των εσωτερικών. Διατίθεται επίσης διαδραστικός χάρτης όπου μπορείτε να ελέγξετε την κατάσταση των υδάτων κολύμβησης σε όλη την ΕΕ.
Εάν δείτε γαλάζια σημαία σε μια παραλία ή μια μαρίνα, μπορείτε να είστε βέβαιος ότι πληρούνται συγκεκριμένες προδιαγραφές όσον αφορά την ποιότητα των υδάτων, την ασφάλεια, τις υπηρεσίες, τη διαχείριση του περιβάλλοντος και την ενημέρωση. Το 2008, η γαλάζια σημαία απονεμήθηκε σε περισσότερες από 2.850 παραλίες και μαρίνες στην ΕΕ. Την προαιρετική αυτή πρωτοβουλία διαχειρίζεται το Ίδρυμα για την Περιβαλλοντική Αγωγή στην Ευρώπη (Foundation for Environmental Education in Europe)

Αντηλιακά προϊόντα

Η επιλογή του κατάλληλου αντηλιακού προϊόντος που πρέπει να έχετε μαζί σας στις διακοπές σας είναι ευκολότερη χάρη στις συστάσεις της ΕΕ για σαφέστερη αναγραφή των στοιχείων στις ετικέτες των προϊόντων. Να χρησιμοποιείτε αντηλιακά προϊόντα που προστατεύουν τόσο από την ακτινοβολία UV-B όσο και από την ακτινοβολία UV-A. Η ακτινοβολία UVB προκαλεί εγκαύματα και ο δείκτης SPF εκφράζει σε αριθμούς μέχρι το 50 τον βαθμό προστασίας από την ακτινοβολία αυτή. Η ακτινοβολία UVA προκαλεί γήρανση της επιδερμίδας και επηρεάζει το ανοσοποιητικό σύστημα, και για το λόγο αυτό θα καθιερωθεί λογότυπος UVA που θα δείχνει τον βαθμό προστασίας από την ακτινοβολία UVA, βάσει μιας τυποποιημένης μεθόδου ελέγχου. Παραπλανητικοί όροι όπως «πλήρης προστασία» ή «ασπίδα κατά του ήλιου» θα απαγορευτούν. Η χρήση αντηλιακών προϊόντων είναι, βεβαίως, μόνο ένας από τους τρόπους προστασίας μας από τις βλαβερές συνέπειες της υπερβολικής έκθεσής μας στον ήλιο.

Επίπεδα όζοντος

Προτού ξεκινήσετε για το ταξίδι σας, μπορείτε αν θέλετε να ενημερωθείτε για τα τελευταία επίπεδα όζοντος σε όλη την Ευρώπη, ιδίως αν υποφέρετε από άσθμα ή άλλα αναπνευστικά προβλήματα.

Κάπνισμα

Ορισμένα κράτη μέλη έχουν λάβει μέτρα για τον περιορισμό ή και την απαγόρευση του καπνίσματος στο χώρο εργασίας ή σε δημόσιους χώρους, καθώς και η ΕΕ επιθυμεί να μειώσει τον αριθμό των καπνιστών της οι οποίοι αντιπροσωπεύουν το ένα τρίτο του πληθυσμού της.  Αυτή η πολιτική κατά του καπνίσματος μεταφράζεται στη θέσπιση νομοθετικών μέτρων, εκπόνηση σχεδίων ελέγχου του καπνίσματος και διοργάνωση ενημερωτικών εκστρατειών.

Η ευρωπαϊκή εκστρατεία HELP στηρίζει τα άτομα που επιθυμούν να σταματήσουν το κάπνισμα και ενημερώνει για τους κινδύνους του ενεργητικού και παθητικού καπνίσματος.

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΕΠΙΒΑΤΗ

Ένα σύνολο δικαιωμάτων, για να εξασφαλίσει την ορθή αντιμετώπιση των επιβατών, που ταξιδεύουν, αεροπορικώς θέσπισε πριν λίγους μήνες η Ευρωπαϊκή Ένωση. “Η αεροπορική εταιρία, που εκτελεί την πτήση, με την οποία ταξιδεύουμε, ευθύνεται, για να μεταφέρει εμάς και τις αποσκευές μας και οφείλει να σεβαστεί τα δικαιώματά μας” σημειώνει σε σχετική ανακοίνωση του το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕ.Π.ΚΑ.).

ΑΡΝΗΣΗ ΕΠΙΒΙΒΑΣΗΣ

Όταν ο αριθμός των επιβατών υπερβαίνει τον αριθμό των διαθέσιμων θέσεων, η αεροπορική εταιρία πρέπει, καταρχάς, να ζητήσει εθελοντές, για να παραιτηθούν, από τις θέσεις τους, προσφέροντάς τους άλλα οφέλη, όπως η δυνατότητα να επιλέξουν μεταξύ της επιστροφής του αντίτιμου του εισιτηρίου (με δωρεάν πτήση, προς το αρχικό σημείο αναχώρησης, όπου αυτό ισχύει) και της εξασφάλισης εναλλακτικού τρόπου μετάβασης, στον τελικό προορισμό. Εάν δε θέλουμε να παραιτηθούμε, εθελοντικά, η αεροπορική εταιρεία οφείλει να μας καταβάλει αποζημίωση:

Η αεροπορική εταιρία οφείλει, επίσης, να μας εξασφαλίσει:

• Την επιστροφή του αντίτιμου του εισιτηρίου μας και με δωρεάν πτήση, προς το αρχικό σημείο αναχώρησης, όπου αυτό χρειάζεται ή της δυνατότητας μεταφοράς, στον τελικό μας προορισμό. Εμείς επιλέγουμε.
• Γεύματα και αναψυκτικά, κατάλυμα σε ξενοδοχείο, όπου αυτό είναι απαραίτητο (συμπεριλαμβανομένης και της μεταφοράς, από και προς το ξενοδοχείο) και επικοινωνιακές διευκολύνεις.

ΑΚΥΡΩΣΗ

Όποτε ακυρώνεται η πτήση μας, η αεροπορική εταιρία οφείλει να μας προσφέρει:

• Γεύματα και αναψυκτικά, κατάλυμα σε ξενοδοχείο, όπου αυτό είναι απαραίτητο (συμπεριλαμβανομένης της μεταφοράς, από και προς το ξενοδοχείο) και επικοινωνιακές διευκολύνεις.

Η αεροπορική εταιρία έχει την υποχρέωση να μας αποζημιώσει, για την άρνηση επιβίβασης, εκτός εάν μας ενημερώσει, εκ των προτέρων και εγκαίρως και μας προσφέρει εναλλακτικές δυνατότητες μεταφοράς, οι οποίες, όμως, δε θα διαφέρουν, χρονικά, από την αρχική μας συμφωνία.

ΜΕΤΑΓΕΝΕΣΤΕΡΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ

Στις περιπτώσεις, κατά τις οποίες αεροπορική εταιρία της Ε.Ε. είναι υπεύθυνη, για την καθυστέρηση πτήσης, σε οποιοδήποτε σημείο, ανά την υφήλιο, μπορούμε να διεκδικήσουμε έως και 4,150 SDR (1 SDR = 1,18 ευρώ, την 30.9.2004), για συνακόλουθες ζημίες. Εάν η αεροπορική εταιρία δε συμφωνεί, με την απαίτησή μας μπορούμε να προσφύγουμε, στη δικαιοσύνη.

ΜΕΓΑΛΕΣ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΕΙΣ

‘Άμεση αγωγή εάν κάνουμε τον έλεγχο των εισιτηρίων (check-in), για οποιαδήποτε πτήση, συμπεριλαμβανομένων και των έκτακτων ναυλωμένων πτήσεων «τσάρτερ», από αερολιμένα της Ε.Ε. ή προς αερολιμένα της Ε.Ε., από χώρα εκτός Ε.Ε., εφόσον η πτήση εκτελείται από αεροπορική εταιρία της Ε.Ε. και εάν υπάρξει καθυστέρηση της πτήσης.

• 2 και πλέον ωρών, για πτήσεις, κάτω από 1500 χλμ.,
• 3 και πλέον ωρών, για μεγαλύτερης απόστασης πτήσεις, εντός της Ε.Ε.,
• 3 και πλέον ωρών, για πτήσεις, μεταξύ 1500 και 3500 χλμ., εκτός Ε.Ε.,
• 4 και πλέον ωρών, για πτήσεις πάνω από 3500 χλμ., εκτός της Ε.Ε.,

Η αεροπορική εταιρία οφείλει να μας παράσχει γεύματα και αναψυκτικά, κατάλυμα σε ξενοδοχείο, όπου αυτό είναι απαραίτητο (συμπεριλαμβανομένης της μεταφοράς από και προς το ξενοδοχείο) και επικοινωνιακές διευκολύνεις. Εάν η καθυστέρηση είναι μεγαλύτερη των 5 ωρών, η αεροπορική εταιρία έχει την υποχρέωση να μας προσφέρει τη δυνατότητα επιστροφής του αντιτίμου του εισιτηρίου (με δωρεάν πτήση, προς το αρχικό σημείο αναχώρησης, όπου αυτό ισχύει). Εάν δε μας παρασχεθούν τα παραπάνω, πρέπει να παραπονεθούμε, αμέσως, στην αεροπορική εταιρία, που εκτελεί την πτήση.

ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ

Μπορούμε να διεκδικήσουμε έως και 1000 SDR, για τις ζημίες, που μας προκάλεσε η μερική ή η πλήρης καταστροφή, η απώλεια ή η καθυστέρηση των αποσκευών μας, σε πτήση, που εκτελείται, από αεροπορική εταιρία της Ε.Ε., ανά την υφήλιο. Εάν η αεροπορική εταιρία δε συμφωνεί με τις απαιτήσεις μας, μπορούμε να προσφύγουμε, στη δικαιοσύνη. Οι απαιτήσεις μας, πρέπει να υποβληθούν, γραπτώς, εντός 7 ημερών από την επιστροφή μας. Για τις καθυστερημένες αποσκευές, πρέπει να υποβάλλουμε το αίτημά μας, εντός 21 ημερών, από την επιστροφή των αποσκευών. Μπορούμε να προβάλουμε τις απαιτήσεις μας, στην αεροπορική εταιρία, από την οποία αγοράσαμε το εισιτήριο, ή στην αεροπορική εταιρία, που εκτελεί την πτήση, σε περίπτωση, που δεν είναι ίδια.